Zoveel mogelijk mensen naar de stembus

Om de 4 jaar zijn er waterschapsverkiezingen. Dat een waterschap bestaat is voor de meeste Nederlanders geen geheim, alleen wat de waterschappen precies doen en waarom je kunt stemmen is vaak niet bekend. Om zoveel mogelijk mensen naar de stembus te krijgen, voerden we een online campagne uit die de waterschapsverkiezingen onder de aandacht bracht: We mogen weer!

Dirk, Lianne en Rink bespreken het concept voor de campagne van de Waterschappensverkiezingen

Samen bouwen aan een dijk van een campagne

Samen met de (Unie van) Waterschappen heeft GH+O een prikkelende verkiezingscampagne ‘We mogen weer’ neergezet die mensen raakt en in beweging zet. De campagne werd zowel landelijk als regionaal ingezet. GH+O heeft ons gevraagd de gehele landelijke social campagne uit te voeren. Daarbij voerden we voor 3 waterschappen ook de regionale campagne uit.

Onze doelstelling: zoveel mogelijk kiezers online bereiken, prikkelen en activeren tot stemmen.

Lianne achter haar laptop die bezig is met de campagne van de Waterschappensverkiezingen

Online Marketing: See, Think & Do

De online campagne is opgebouwd vanuit het See, Think en Do principe. In de eerste twee weken draaide het om bewustwording: wat doen de waterschappen en het belang van het stemmen (See & Think). In de laatste twee weken verschoof de focus naar de verkiezingen zelf: nog een paar dagen en dan mogen we weer! (Think & Do).

Voorbeeld van een Facebook advertentie van de Waterschappensverkiezingen

Segmentatie op watertype

De groep stemgerechtigden in Nederland is gevarieerd maar hoe bereik je een doelgroep die zo breed en divers is? In deze campagne focusten we op een 8-tal groepen die allemaal iets met water hebben.

Bij elke doelgroep ontwikkelden wij een eigen online profiel en bijbehorend social media kanalenmix (Facebook, Instagram (Stories), Snapchat en/of Twitter). Elke groep kreeg een specifieke, creatieve en sterke boodschap te zien op de kanalen waarop zij actief zijn.

Het resultaat: Veel bereik in een korte periode

In een intensieve campagne periode van 4 weken genereerden we ruim 14,5 miljoen impressies en zijn meer dan 3,5 miljoen gebruikers bereikt. Via de campagnewebsite 7.000 watertype testen ingevuld, 8.000 keer doorgeklikt naar de stemhulp en 4.000 postcodes gecheckt.

7.000 ingevulde testen
14,5 miljoen impressies
8.000 kliks naar stemhulp
Onze opdrachtgever.
Onze specialisten.
  • Erwin Manten
  • Roxsanne Mandemaker
  • Erik Jager

Laten we kennismaken

Op naar tastbaar resultaat

Portretfoto van Dirk

De eerste stap naar tastbaar resultaat voor jouw organisatie.

We zijn benieuwd wie je bent en wat je doet. Én wat je wilt bereiken. Neem contact op met Dirk en ontdek wat online marketing daar concreet in kan betekenen.