Waterschapsverkiezingen header

Case: Waterschapsverkiezingen

WE MOGEN WEER STEMMEN!

Waterschapsverkiezingen stem

Om de 4 jaar zijn er waterschapsverkiezingen. Dat een waterschap bestaat is voor de meeste Nederlanders geen geheim, alleen wat de waterschappen precies doen en waarom je kunt stemmen is vaak niet bekend. Om zoveel mogelijk mensen naar de stembus te krijgen, voerden we een online campagne uit die de waterschapsverkiezingen onder de aandacht bracht: We mogen weer!

Samen bouwen aan een dijk van een campagne

Samen met de (Unie van) Waterschappen heeft GH+O communicatie en creatie een prikkelende verkiezingscampagne ‘We mogen weer’ neergezet die mensen raakt en in beweging zet. De campagne werd zowel landelijk als regionaal ingezet. GH+O heeft ons gevraagd de gehele landelijke social campagne uit te voeren. Daarbij voerden we voor 3 waterschappen ook de regionale campagne uit.

Onze doelstelling: zoveel mogelijk kiezers online bereiken, prikkelen en activeren tot stemmen.

Online Marketing: See, Think & Do

De online campagne is opgebouwd vanuit het See, Think en Do principe. In de eerste twee weken draaide het om bewustwording: wat doen de waterschappen en het belang van het stemmen (See & Think). In de laatste twee weken verschoof de focus naar de verkiezingen zelf: nog een paar dagen en dan mogen we weer! (Think & Do).

Segmentatie op watertype

De groep stemgerechtigden in Nederland is gevarieerd maar hoe bereik je een doelgroep die zo breed en divers is? In deze campagne focusten we op een 8-tal groepen die allemaal iets met water hebben.

Bij elke doelgroep ontwikkelden wij een eigen online profiel en bijbehorend social media kanalenmix (Facebook, Instagram (Stories), Snapchat en/of Twitter). Elke groep kreeg een specifieke, creatieve en sterke boodschap te zien op de kanalen waarop zij actief zijn.

Het resultaat: Veel bereik in een korte periode

In een intensieve campagne periode van 4 weken genereerde we ruim 14,5 miljoen impressies en zijn meer dan 3.5 miljoen gebruikers bereikt. Via de campagnewebsite 7.000 watertype testen ingevuld, 8.000 keer doorgeklikt naar de stemhulp en 4.000 postcodes gecheckt.