Na het aanmaken van je Amazon verkopersaccount kun je beginnen met het toevoegen van je producten aan de catalogus! Als dat ook gelukt is wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staan. Het liefst zelfs in de Buy Box.

Toevoegen van producten

Het aanmaken van een verkopersaccount is gelukt. Nu is het tijd om je producten aan de catalogus toe te voegen. Wanneer je inlogt bij sellercentral.amazon.de kom je op een dashboardoverzicht. Hier staan je actuele verkopen, je verkochte items, nieuws en nog veel meer.

Je kan gemakkelijk producten toevoegen, links bovenin staat onder ‘catalogue’ add product. Er zijn ontzettend veel producten te koop op Amazon. Dus wanneer je een product wilt verkopen wat al bestaat is dit erg gemakkelijk. Je zoekt het desbetreffende product op in de zoekbalk door middel van een EAN-nummer of productnaam. Vervolgens komen er productlijsten tevoorschijn. Je kiest hier het product uit dat overeenkomt met jouw product en vult vervolgens de details in. Door een veel verkocht product te kiezen ga je wel de strijd aan met andere verkopers om een plekje in de buy box, en dus een strijd om te laagste prijs.

Heb je een uniek product dat je wilt verkopen? Dit kan op dezelfde pagina waarop je een bestaand product toevoegt. Je moet alleen nu zelf een categorie uitzoeken waar je product onder valt. Onder de zoekbalk bij ‘list a new product’ staat (als je taal op Engels heb tin gesteld): ‘’If it is not in Amazon’s catalogue: Create a new product listing’’. Zoek nu de juiste categorie uit voor jouw product. Het verschilt soms per categorie wat je precies in de volgende stap allemaal moet invullen. In de meeste gevallen vraagt Amazon een product nummer (EAN in de meeste gevallen), merknaam, item titel en de fabrikant. Wanneer jouw producten nog geen EAN-nummer hebben kun je deze gemakkelijk aanvragen bij verschillende websites. Check wel altijd even of de website waar je de nummers wil kopen ‘legaal’ is.

In de stappen die volgen kun je ‘’varianten’’ van je product toevoegen (maat/kleur etc), de prijs toevoegen en de productpagina vullen met teksten en foto’s. Let goed op dat je voldoet aan de criteria van Amazon betreft productfoto’s.

Nu echt beginnen met verkopen

Nu je product online staat, zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, want er zijn natuurlijk meer concurrenten en hoe bereik je je (potentiële) klant? Om je producten op Amazon te verkopen is het van belang om te blijven optimaliseren. Je wilt natuurlijk dat je hoog in de Amazon zoekresultaten verschijnt. Het krijgen van een hogere positie in Amazon is afhankelijk van verschillende factoren: een juiste prijs, duidelijke foto’s, goede productomschrijving en product bullets. Combineer al deze factoren om zo op pagina 1 van de zoekresultaten te komen en een kans te maken op een plekje in de Buy Box van Amazon.

Naar pagina 1

Net zoals in Google klikken weinig gebruikers door naar pagina 2 en verder. Het is daarom van belang om zichbaar te zijn op pagina 1 van de zoekresultaten.Maar hoe zorg je ervoor dat je product op de eerste pagina staat? Waar Google vooral veel waarde hecht aan de content en gebruikerservaring op je landingspagina, kijkt Amazon hoeveel je voor hen oplevert. Hiervoor hoef je niet een bekend merk product te zijn dat al jarenlang op Amazon verkoopt. Ook werkt de rangschikking van Amazon erg snel; je hoeft niet maandenlang aan je ranking te werken en je kunt binnen 1 week al op pagina 1 van de zoekresultaten staan. Dus kies een goede titel, mooie product listing en een goede foto. Maar de verkopen van je product brengen je verder. Hoe meer je hebt verkocht, hoe hoger je in de zoekresultaten komt. Met de tool Jungle Scout kun je zien wat je concurrenten verkopen om op hun huidige plaats in de zoekresultaten te kunnen staan.

Buy Box van Amazon

De Buy Box is het winkelwagen veld waar je het product met 1 knop in je winkelmandje plaatst. Wanneer je geen exclusieve producten verkoopt, deel je een productpagina. Slechts 1 aanbieder krijgt de positie in de Buy Box. Dus wanneer je op ‘in winkelwagen’ klikt, bestelt de klant automatisch het product van die ene aanbieder die in de Buy Box stond. Andere aanbieders worden niet ‘duidelijk’ op de productpagina vertoond.

Voorbeeld van de Buy Box op Amazon
Voorbeeld van de Buy Box op Amazon.

Onder de Buy Box staat klein in een blokje ‘andere verkopers’ (in de afbeelding hierboven is dat ernaast). Dit zijn verkopers die hetzelfde product aanbieden inclusief een kleine button met ‘in winkelwagen’. Wanneer je daaronder kijkt zit er een verstopt linkje en wanneer je daar op klikt, zie je alle aanbieders die het product waar je op hebt gezocht, aanbieden.

Mensen zullen sneller producten direct uit de Buy Box kopen. Dit komt omdat het gewoonweg opvalt, maar ook omdat er weinig mensen de moeite nemen om te kijken of er andere aanbieders zijn die het product iets goedkoper aanbieden.

Hoe kom je in de Buy Box?

Niet iedere verkoper kan zo maar ruimte in de Buy Box krijgen. Er zijn voorwaarden waar je aan moet voldoen om zelfs maar kans te maken. Als eerste moet je een professioneel seller-account hebben. Ook moet je de eligibility status hebben, dit betekent dat je al een tijdje actief moet zijn op Amazon en een goede ‘verkoper-performance’ moet hebben. De status kan je checken in je seller-account. Je moet ook nieuwe producten verkopen en geen tweedehands en je producten moeten beschikbaar zijn (een bepaalde voorraad hebben zodat je aan de vraag kunt voldoen).

Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, wordt er met het Buy Box-algoritme ieder product en iedere verkoper op bepaalde factoren vergeleken. Zo kijkt Amazon naar het gebruik van FBA (Fulfilled By Amazon), de competitieve totaalprijs (prijs+verzendkosten) en de verzendtijd. Bij populaire producten met veel verkopers kan het zijn dat de verkopers in de Buy Box elkaar afwisselen.

Om nog meer zichtbaar te zijn is er ook de mogelijkheid om te adverteren op Amazon. Lees binnenkort meer over Amazon Advertising.

Laten we kennismaken

Op naar tastbaar resultaat

Portretfoto van Dirk

De eerste stap naar tastbaar resultaat voor jouw organisatie.

We zijn benieuwd wie je bent en wat je doet. Én wat je wilt bereiken. Neem contact op met Dirk en ontdek wat online marketing daar concreet in kan betekenen.