Wat je moet weten over adverteren op Snapchat

Adverteren op Snapchat

Het is sinds half 2017 mogelijk om te adverteren op Snapchat. Via de Snapchat Ad Manager kunnen campagnes opgezet en beheerd worden. Voor bedrijven met een doelgroep die vooral tieners bevat is Snapchat een zeer kansrijk platform om op te adverteren en de juiste doelgroep te bereiken. De verticale video advertenties verwerven veel meer interacties dan de standaard horizontale video advertenties op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Communiceer op een effectieve en visuele manier via Snapchat. Hoe? Dat lees je hieronder!

Wat is Snapchat?

Snapchat biedt gebruikers de mogelijkheid om in een zelfgekozen tijdsbestek foto’s of video’s naar vrienden te sturen. Na het bekijken van bijvoorbeeld een foto, verdwijnt de afbeelding weer. Het gebruik van de app is vooral populair onder jongeren. Het gebruik is het grootst onder de leeftijd 13 - 24 jaar. Nadat jongeren Snapchat al volledig hebben omarmd, groeit ook het aantal gebruikers in andere leeftijdsgroepen.

Wereldwijd zijn er circa 185 miljoen Snapchat gebruikers waarvan 60% de app dagelijks gebruik. Actieve gebruikers openen de app gemiddeld 25 keer per dag en zijn bijna 35 minuten per dag actief op de app. De app is vooral populair onder vrouwen. 70% van de gebruikers is namelijk vrouw.

Waarom zou je willen adverteren op Snapchat?

Snapchat geeft jou als adverteerder de kans om te adverteren op het totale scherm van een mobiel apparaat. Dit verhoogt de impact van de advertentie. De advertentie is tevens van korte duur (10 seconden) waardoor het weinig frustratie bij de gebruiker zal oproepen. Bij een verticale advertentie wordt 9x vaker doorgeklikt dan bij een horizontale advertentie. Na het klikken kan de gebruiker worden doorgestuurd naar een video, een installatie voor een applicatie of een website.

Snapchat infographic over prestaties verticale ads

Uit eigen data van Snapchat blijkt dat bij een verticale advertentie 9x vaker wordt doorgeklikt dan bij een horizontale advertentie.

Snapchat biedt de mogelijkheid om visueel te communiceren met je doelgroep. Beeld, geluid en beweging in één advertentie die echt gemaakt is voor mobiel. Dit doe je door middel van een foto of een video met een maximale lengte van 10 seconden.

Het creëren van een video advertentie voor bijvoorbeeld Snapchat, YouTube of Facebook vergt wel meer werk en investering dan een tekst- of afbeeldingsadvertentie voor bijvoorbeeld Google Ads, Facebook of Instagram. Een handige tool die Snapchat aanbiedt is de Snap Publisher. Deze tool helpt je om de advertentie te creëren.

Welke tools zijn er beschikbaar?

1. Snapchat Ad Manager

Snapchat Ad Manager

De interface van de Snapchat Ad Manager is overzichtelijk, maar nog wel vrij kaal.

De Snapchat Ad Manager is vergelijkbaar met de Facebook Business Manager. Met deze tool kunnen adverteerders zelf advertenties inkopen en advertenties beheren, om daarna rapportages te bekijken en te analyseren.

Voorheen kon je alleen adverteren op Snapchat door contact op te nemen met het sales team. Een andere manier was om tools in te zetten van derde partijen die de Ads API van Snapchat gebruiken. Met de introductie van deze tool wordt de drempel om te adverteren op Snapchat verlaagd.

Advertentiedoeleinden & -doelgroepen

Binnen de Snapchat Ad Manager kun je voor een campagne kiezen uit 3 doelen: Awareness, Consideration & Conversions - Dus Bewustzijn / Merkbekendheid, overweging en conversies. Qua doelgroep kun je segmenteren op bijvoorbeeld lifestyle, demografie, geografie en apparaten. Onder lifestyle vallen zo’n 60 interessecategorieën met onder andere muziek, sport en games. Deze categorieën zijn gebaseerd op het type content dat door de gebruiker op Snapchat wordt bekeken. Bij demografie heb je de keuze uit de leeftijdsgroepen 13-17, 18-20, 21-24, 25-34 en 35+. Dit sluit aan bij de (nu nog) jonge doelgroep die op Snapchat actief is.

Voorwaarden voor adverteren op Snapchat

Snapchat hanteert op dit moment een minimaal dagbudget nu op €50 ipv. Uit ervaring is gebleken dat je ongeveer €15 per 1000 views betaalt. Voor een advertentie geldt dat deze maximaal 10 seconden mag duren. De advertentie moet daarbij een grootte hebben van 1080 x 1920 pixels en mag maximaal 32 MB ‘zwaar’ zijn.

2. Snap Publisher

Interface Snap Publisher

De Snap Publisher kent een logische en gebruiksvriendelijke interface

Het creëren van een video advertentie vergt vaak meer werk en investering dan een tekstadvertentie. Maar met de creatieve tool Snapchat Publisher creëer je gemakkelijk een advertentie voor het platform. Je kunt een gewenst template kiezen, eigen afbeeldingen, logo’s, video’s uploaden en daarna de advertentie publiceren in de Snapchat Ad Manager. De onderstaande video laat de tool wat beter zien.

YouTube video How to make a Snap Ad with Snap Publisher

Wil jij nu ook adverteren op Snapchat?

Start vandaag nog. Verdere hulp of advies nodig bij het adverteren op Snapchat? Wij helpen u graag om het beste uit de advertentie te halen en de juiste doelgroep te bereiken.