Accelerated Mobile Pages

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP) van Google?

Google kondigde in 2015 het project al aan: AMP. Een afkorting voor Accelerated Mobile Pages. Dit nieuwe project staat geheel in het teken van de gebruikerservaring. AMP is bedoeld om de gebruikerservaring op mobiele apparaten nog beter te maken. De AMP pagina’s zijn licht van gewicht en laden supersnel in. In februari 2016 gingen de eerste Accelerated Mobile Pages live.

Het belang van mobiel

Waarom focust Google zich op mobiel? Statistieken wijzen uit dat tegenwoordig de helft van de zoekopdrachten in de Google Zoekmachine worden gedaan via een mobiele telefoon. In de onderstaande grafiek is het aantal zoekopdrachten per mobiel en desktop weergegeven.

Mobiel zoekverkeer groeit hard

Waar in 2015 desktop en mobiel elkaar kruisten qua zoekverkeer in de zoekmachine, heeft mobiel in 2016 desktop al flink ingehaald. Het wordt dan ook steeds belangrijker om je website goed te laten werken op de mobiel. Bijna de helft van mobiele internetgebruikers verwacht dat een website binnen 2 seconden laadt en 40% verlaat zelfs een website als deze niet binnen 3 seconden geladen is.

Grafiek die de groei van het mobiele zoekverkeer vergelijkt met dat op de desktop
Mobiel zoekverkeer in vergelijking met de desktop (BIA/Kelsey Forecast)

Google's mobile-first index

Google werkt vanaf november 2016 met een mobile-first index. Voorheen werd de desktop versie gebruikt om de positie binnen de zoekmachine te bepalen. Nu kijkt Google eerst naar de mobiele versie van de website en gebruikt de desktop versie eventueel voor aanvullende gegevens. Dat webpagina’s goed presenteren op mobiel is dus tegenwoordig enorm van belang. En Google AMP helpt daar een handje bij.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)?

Een Accelerated Mobile Page is de light versie van een webpagina speciaal voor de mobiel. Een gewone webpagina bevat vaak elementen die de pagina als het ware ‘zwaar’ maken en zorgen voor een langere laadtijd. Vooral op de mobiel. Een AMP pagina is een snelladende, minimalistische en aangepaste HTML pagina waar elementen van Javascript,HTML en CSS zijn weggelaten. Een Accelerated Mobile Page zorgt er voor dat eerst de content (afbeeldingen, video’s, tekst) wordt geladen en daarna pas bijvoorbeeld de trackingcodes.

Minder data, betekent snellere laadtijden

Nieuwsbericht op nu.nl op de mobiel
Mobiele versie van Nu.nl
AMP versie van het nieuwsbericht op nu.nl
Accelerated Mobile Page van Nu.nl

Zoals je op de bovenstaande afbeeldingen kan zien is de AMP versie van een Nu.nl artikel een stuk rustiger dan de gebruikelijke HTML pagina. De AMP versie hoeft minder elementen in te laden. Het bestaat alleen uit de afbeelding en tekst en het kader om de tekst is leeg. Het weglaten van elementen zorgt voor een 15 tot 85 procent snellere laadtijd en vermindert het dataverbruik voor de bezoeker.

AMP artikel in de Google zoekresultaten
Accelerated Mobile Pages herken je aan het grijze AMP icoon. Het icoon staat linksonder in het kader van de zoekopdracht

Voor welke content is AMP geschikt?

Voor een interactieve website met veel widgets is AMP niet geschikt. Niet elke widget wordt ondersteund door AMP. Maar voor een website dat veel artikelen bevat, zoals bijvoorbeeld een nieuwswebsite, is het wel interessant. De focus van AMP ligt nu vooral nog op artikelen van gerenommeerde nieuwssites en niet voor ‘normale’ websites. Het AMP project werkt momenteel samen met Twitter, Pinterest, BBC, Nu.nl, The Guardian en BuzzFeed. Google rolt dit langzaam uit naar meer websites en soorten content, zoals recepten en product overzichtspagina’s van webwinkels.

Probeer het zelf uit

Nieuwsgierig geworden hoe AMP werkt op je eigen mobiel? Bekijk de AMP demo op je smartphone en zoek bijvoorbeeld op ‘nieuws’, ‘Obama’ of ‘voetbal’.

Ik wil ook AMP op mijn website, maar hoe?

Je wilt dus aan de slag gaan met AMP. Als je website op Wordpress draait is er een plug-in beschikbaar waarmee je AMP kunt activeren. Zodra deze plug-in is geinstalleerd, bevatten alle berichten op je site een dynamisch gegenereerde AMP versie. Werk je zonder CMS (Content Management Systeem)? Dan kan je zelf of de webbouwer aan de slag door middel van de handleiding die Google beschikbaar heeft gesteld.

Facebook Instant Articles

Al eerder publiceerde Facebook ‘Instant Articles’. Een vergelijkbaar initiatief als AMP. Ook deze nieuwe functie in Facebook heeft als doel om de gebruikerservaring op mobiel te verbeteren. Je kunt dit zelf toepassen voor je bedrijfspagina door gebruik te maken van bedrijfsmanager binnen Facebook. Vervolgens selecteer je ‘Een notitie schrijven’. Dit zijn pagina’s speciaal opgemaakt voor de mobiele gebruiker met een snelle laadtijd. Het verschil is wel dat je bij Facebook Instant Articles een bericht plaatst in Facebook en niet op je eigen website. Bovendien heb je ook qua opmaak niet zo veel in eigen hand als bij Google AMP.

Een voorbeeld van een Facebook Instant Article
Een voorbeeld van een Facebook Instant Article, herkenbaar aan het 'bliksem' icoontje rechtsonder de titel van het artikel

Wil je meer weten over AMP?

Google focust zich steeds op de mobiele gebruiker. Door veel vormgeving, animaties weg te doen en de focus te houden op de primaire content verbeter AMP de laaddsnelheid en gebruikerservaring. Wil je meer weten over Google AMP? Neem dan een kijkje op de website van het open-source project.