Pinterest zakelijk inzetten

Pinterest header

Begin nu met Pinnen! Pinnen, als in betalen? Nee… we hebben het over Pinterest. Pinnen is het plaatsen van een bericht. Al bekend met dit kanaal? Nee?! Een gemiste kans! Lees gauw verder wat je met je bedrijf met Pinterest kunt bereiken.

Wat kun je met Pinterest?

Vaak staat Pinterest onder de noemer ‘Social Media’, maar Pinterest is meer een visuele zoekmachine. Gebruikers kunnen elkaar wel volgen of ideeën delen met elkaar maar het is geen social media kanaal wat vergeleken kan worden met Facebook of Instagram.

Op Pinterest gaan gebruikers opzoek naar inspiratie en maken ze met het gevonden materiaal een digitaal moodboard. Mensen zoeken dingen die ze nog willen gaan proberen/maken of willen kopen. Pinterest is erg belangrijk in de oriëntatiefase van de gebruiker. Verkoop je producten of diensten die visueel te maken zijn? Dan is Pinterest zeker een aanrader! Je kunt je eigen afbeeldingen uploaden waar altijd een link (naar bijvoorbeeld je product) achter zit. Niet alleen Do-It-Yourself of wooninspiratie zijn onderwerpen die groot zijn op Pinterest, ook educatie en entertainment zijn (momenteel) populaire categorieën op Pinterest. Twijfel je of jouw product visueel te maken is, kijk dan eens tussen de Pinterest categorieën voor voorbeelden. Om de categorieën te bekijken moet je al wel een account hebben.

Beginnen met Pinnen

Wil je starten met een Pinterest pagina voor je bedrijf? Lees dan onderstaande stappen goed door!

1. Maak een zakelijk Pinterest account aan

Voor een zakelijk account kun je via business.pinterest.com een pagina aanmaken. Heb je al een account, kun je die gemakkelijk omzetten naar een zakelijke pagina. Bij het aanmelden worden een aantal gegevens gevraagd in te vullen om je bedrijf te verduidelijken. Ook moet je jouw website verifiëren of claimen, zoals Pinterest dit noemt. Dit doe je door een metatag toe te voegen aan de HTML-code van je website.

2. Start met zoekwoordonderzoek

Voordat je begint met pinnen is het ook belangrijk dat je onderzoek doet naar relevante zoekwoorden, want je pins moeten natuurlijk wel gevonden worden. Pinterest heeft geen tool zoals Google de keywordplanner heeft, maar je kunt dit op een andere manier doen. Wanneer je in de zoekbalk op Pinterest bijvoorbeeld je product intypt, komen er suggesties tevoorschijn waarop ook veel gezocht wordt.

Klpin3 (3)

Met deze zoekwoorden optimaliseer je later je pins, maar ook de titels van je borden en de beschrijving van je account.

3. Borden aanmaken

Je hebt een bord nodig op Pinterest om te kunnen pinnen. Je kunt oneindig veel borden aanmaken, dus maak je borden zo specifiek mogelijk. Mensen kunnen namelijk ook borden volgen. De namen, beschrijvingen en categorieën van je borden beïnvloeden allemaal hoe je content weergegeven wordt in de zoekresultaten van Pinterest. Gebruik duidelijke, beschrijvende taal in de titels en beschrijvingen van je borden. Denk na over waar je publiek op Pinterest naar op zoek is en probeer relevante zoekwoorden te gebruiken. Maak borden titels niet langer dan 20 tekens (anders breekt de tekst af). Het is het beste dat borden minimaal 10 pins bevatten, anders lijkt het ‘niet af’, je ziet grijze vlakken in de borden. Je kunt eerst werken met bijvoorbeeld een ‘verborgen bord’ en wanneer deze voldoende gevuld is, kun je deze openbaar zetten.

4. Upload je Pins

Wanneer je de borden hebt aangemaakt, kun je de Pins toevoegen. Dit is op meerdere manieren mogelijk: je eigen Pins publiceren of het repinnen van anderen. Wanneer je je eigen pins wil publiceren (vanaf een desktop) kun je dat via de homefeed onder je logo doen. Vervolgens upload je een bestand of vul je het webadres in van de afbeelding die je wilt gebruiken. Hierbij kun je de Pins een beschrijving geven en optimaliseer je pins met relevante zoekwoorden uit je zoekwoordonderzoek en 2-3 hashtags.

Repinnen doe je door over een bestaande pin te hoveren (op desktop) en verschijnt er de optie ‘bord kiezen’ en de button ‘bewaren’.

5. Gebruik Rich Pins

Kijk of het relevant is om ‘rich/product pins’ te gebruiken. Rich Pins zijn speciale Pins waar extra informatie aan is toegevoegd. Bijvoorbeeld een product, een video of een artikel. Om deze Rich Pins te gebruiken, moeten je artikelen en pagina’s over de nodige HTML code beschikken. Deze tags moeten worden toegevoegd, via de Pinterest site worden getest en ook moet er een verzoek bij Pinterest worden ingediend.

6. Pin regelmatig

Ook niet geheel onbelangrijk: blijf pinnen! Al gaan je pins wel langer mee dan berichten op andere social media kanalen: om je Pinterest pagina actueel te houden is het belangrijk om regelmatig pins te plaatsen of te repinnen. Tegenwoordig kun je je (eigen) Pins ook inplannen, tot 2 weken van te voren op Pinterest, of via de tool Tailwind.

Het is dus even een investering om Pinterest op te starten, maar dit kanaal kan zeker een mooie toevoeging zijn op je marketingstrategie. Hulp nodig of vragen? Neem contact met ons op!