Adverteren is leuk, maar adverteren is nog leuker als het daadwerkelijk conversie oplevert. Online is het nieuwe offline en de ouderwetse reclamespotjes op tv worden langzamerhand vervangen door advertenties op YouTube. Online adverteren maakt het adverteren een stukje gemakkelijker voor ons allemaal. Lees hier de vijf voordelen van het online adverteren.

1. Bereik gemakkelijk je doelgroep

Een groot voordeel van het adverteren op het web is het gemakkelijk bereiken van je doelgroep. Je hoeft zelf niet te investeren in het verkrijgen van data over jouw specifieke doelgroep. Google en andere sociale media beschikken namelijk al over deze gegevens en jij mag er gratis gebruik van maken. Zo weet je zeker dat de advertentie alleen zal worden getoond aan de juiste mensen en voorkom je onnodige advertentiekosten. Je kan bij online adverteren filteren op bijvoorbeeld: demografie, geografie en interesses.

2. Bepaal zelf je budget

Ten opzichte van traditionele media, zoals print, radio en televisie, ben je niet gebonden aan vaste tarieven. Op het web kan je zelf bepalen hoeveel budget je besteed. Je betaalt pas bij een klik en je kan een vast bedrag per dag instellen. Als het budget op is, dan is het op. De advertentie wordt dan niet meer getoond. Je krijgt dus geen onverwachte hoge kosten.

3. Meten is weten

Online advertenties lenen zich goed voor het doormeten van conversies op bijvoorbeeld je website of app. Als je een webshop bezit kun je meteen zien hoeveel orders en omzet een advertentie heeft opgeleverd.

Naast de conversies krijg je inzicht in allerlei statistieken. Deze statistieken kun je gebruiken om de prestaties van de advertentie te beoordelen en eventueel verbeteringen door te voeren in de advertentie. Blijken de zoekwoorden niet effectief genoeg te zijn? Dan kan je met een paar kleine aanpassing binnen no-time overgaan op andere zoekwoorden. Dit brengt ons bij punt vier.

4. Gemakkelijk aanpassen & optimaliseren

Heb je een spelfout in de tekst zitten? Geen probleem. Het voordeel van online adverteren is dat je dit direct kan aanpassen. Traditionele media bieden deze functie niet. Wist je dat je ook gemakkelijk een A/B test kunt doen? Je maakt twee verschillende versies van een advertentie en degene die het beste draait, wordt het meest weergegeven.

5. Bepaal zelf wanneer de advertentie wordt getoond

Wil je bijvoorbeeld een advertentie in de Google zoekresultaten waarmee je direct kan bellen naar jouw fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk dat dit alleen gebeurt als de winkel daadwerkelijk open is. Geen probleem, want je kan gewoon een begin en een eindtijd instellen. Je kan ook gemakkelijk vooruit plannen. Maak alvast de advertentie die je over zeven dagen online wilt hebben. Stel een begindatum in en de advertentie wordt vanaf die datum getoond.

Laten we kennismaken

Op naar tastbaar resultaat

Portretfoto van Dirk

De eerste stap naar tastbaar resultaat voor jouw organisatie.

We zijn benieuwd wie je bent en wat je doet. √Čn wat je wilt bereiken. Neem contact op met Dirk en ontdek wat online marketing daar concreet in kan betekenen.