Met featured snippets op positie 0 in Google

Google Featured Snippets

Is het je al eens opgevallen? Je zoekt iets op Google en bij je zoekresultaten is je antwoord al uitgelicht, zonder dat je op een resultaat hoeft te klikken. Dat zijn featured snippets: een direct antwoord in het zoekresultaat van de zoeker. Het korte stukje tekst is een samenvatting van het antwoord waar de zoeker naar zocht.

Voorbeeld featured snippet

De featured snippet voor de zoekopdracht ‘verschil bruto netto’.

Het doel van Google is het leveren van relevante zoekresultaten en doet daar met featured snippets een schepje bovenop. Wanneer Google een vraag opmerkt in de zoekopdracht van de zoeker, worden automatisch pagina’s geselecteerd die de vraag van de gebruiker kunnen beantwoorden.

Google weet het antwoord

Steeds vaker worden letterlijke vragen in de zoekbalk van Google ingetikt. Dit heeft te maken met het feit dat zoekers een specifiek antwoord willen, maar het heeft ook te maken met het opkomende spraakgestuurde zoeken. Lees hier meer over in ons artikel over voice search. Zocht een gebruiker voorheen alleen op ‘hotel Amsterdam’, dan kan dat nu zomaar een zoekopdracht worden als ‘wat is het best beoordeelde hotel in de buurt van de Amsterdam Arena?’. Google herkent dat er een vraag wordt gesteld, zoekt naar een antwoord en weergeeft dit als topresultaat bovenaan in de featured snippet. De snippet bevat ook nog een link naar de pagina, de titel en de url van de pagina.

Een SEO kans

Het voordeel van de featured snippet is dat de persoon die zoekt op Google niet meer door hoeft te klikken naar de website. Maar zo krijg je minder bezoekers vanuit Google, zou je zeggen. Toch zijn de featured snippets een nieuwe SEO kans! Google geeft dus een samenvatting van het antwoord, maar vaak is het antwoord niet helemaal volledig of de zoeker is nieuwsgierig en heeft nieuwe vragen en klikt alsnog door naar de website vanuit de featured snippet.

Doorklikratio

De doorklikratio (CTR) van positie 1 in Google is 26% (bron: ahrefs.com). Wanneer er een featured snippet verschijnt is de CTR 8,6%. Positie 1 heeft dan een CTR van 19,6%. Dus wanneer je op de hoogste positie staat met een snippet neem je niet het exacte percentage van positie 1 over, maar het lijkt er dus op dat de snippet clicks steelt van positie 1. Dus wanneer je zelf niet positie 1 bezit, is het toch waardevol om met een snippet op de hoogste positie te komen. Wanneer je wel positie 1 bezit is een snippet ook waardevol, want dan zou je totale CTR 28,2% bedragen.

Wanneer krijg je een featured snippet?

De featured snippet is eigenlijk positie 0 in Google. Maar hoe krijg je een plekje op positie 0? Het is niet dat het behalen van positie nummer 1 ook automatisch zorgt voor een plek in de featured snippet. Het algoritme van de featured snippet verschilt met het normale algoritme. Met de onderstaande tips kun je de kansen vergroten dat Google jouw pagina uitzoekt om uit te lichten!

  1. Weet met welke vragen je potentiële klanten zitten. Deze vragen beginnen vaak met: wie, wat, wanneer, welke, hoeveel en hoe.
  2. Controleer of er al antwoord wordt gegeven op deze vragen. Google heeft nog niet op alle vragen een featured snippet. Maar als dit niet het geval is en er zit veel zoekvolume op, is het een kans om hier positie 0 in te nemen. Heb je een vraag waar al wel een featured snippet aanwezig is? Dan kun je de overweging maken om de concurrent te overtreffen of niet.
  3. Geef vervolgens in je content zo concreet mogelijk antwoord op de vragen.
  4. Zorg voor een juiste opmaak op je website door bijvoorbeeld de vraag in de website in de kop te zetten met het antwoord eronder.
  5. Blijf je algehele ranking van je website optimaliseren en focus niet alleen op de positie 0 vragen. Zoals al gezegd is: positie 1 geeft geen garantie om ook op positie 0 te staan, maar door een betere algehele ranking maak je sowieso meer kans op een positie 0.