Marketing tijdens Coronacrisis

Coronavirus

Het coronavirus zet Nederland (en heel de wereld) op zijn kop: voor iedereen is het momenteel een spannende en onzekere tijd. Een periode die ons allen op de proef stelt, marketeer of directeur, je moet je hoofd koel houden. Maar hoe doe je dat als je 25% van je omzet ziet dalen? Of dat al je boekingen stuk voor stuk worden gecanceld? Tijdens deze crisis is het verstandig om te kijken naar de kansen die er liggen. Kijk niet naar de onmogelijkheden of beperkingen maar kijk naar wat je allemaal wel kan. Vanuit dit perspectief geven we je graag een aantal praktische en tactische tips!

1. Je eerste actieplan

Stel op basis van je bevindingen een eerste actieplan op. Maak hierbij onderscheid tussen zaken waar je invloed op hebt en welke niet. Ga eerst met de zaken aan de slag waar je direct invloed op uit kunt oefenen.

2. Verplaats mediabudget waar nodig

Verplaats je mediabudget bijvoorbeeld naar SEO activiteiten. Indien specifieke campagnes niet door kunnen gaan verschuif je dit online marketingbudget naar SEO activiteiten zodat je organische vindbaarheid gaat verbeteren. Hiermee investeer je nu tijd en aandacht in zoekmachineoptimalisatie. Iets wat je na de crisis extra websitebezoekers via het organische kanaal zal opleveren.

Voor actie op korte termijn kun je het mediabudget ook verplaatsen naar social media. Het gebruik van social media neemt toe en we zien de CPM (costs per thousand impressions) sterk dalen. Veel concurrenten blijven weg op social media maar consumenten verblijven juist meer op social media. Dit betekent een lagere inkoopprijs en dus meer bereik voor je euro. Misschien zullen consumenten niet snel een ‘nieuw’ product gaan kopen, maar je kunt ze wel inspireren en mogelijk kun je ze later wel stimuleren om toch een aankoop te doen met bijvoorbeeld kortingsacties.

Of verplaats het mediabudget naar YouTube. Mensen brengen veel meer tijd door op YouTube en andere content websites. Hierop kan je inspelen via specifieke YouTube en Display

3. Focus op THINK- en SEE fase

De komende periode kun je ook iets minder op de ‘DO’ fase focussen, maar meer op ‘THINK’ en ‘SEE’ (consumenten zullen zich blijven oriënteren) en verleg je KPI’s meer naar naamsbekendheid en bereik in plaats van directe verkoop.

Stdc model

4. Direct omzet maken

Zie je je verkopen dalen? Mogelijk kun je de omzet per order omhoog brengen, denk aan tijdelijke bundels en bulk deals bij bijvoorbeeld je huidige klanten.

Neem de tijd om een e-mail te maken en richt die bij voorkeur op een specifieke groep binnen je klanten (segmenteer dus goed). Geef ze een speciale aanbieding die alleen voor hun geldt (via kortingscode bijvoorbeeld). Zo blijf je binding houden met je klanten.

Ook kun je werken met waardebonnen, als je bijvoorbeeld een restaurant of café bent. Waardebonnen geven directe inkomsten.

5. Pas je aan, aan de klant

Ga zelf naar de klant toe als ze niet naar jou kunnen komen. Bijvoorbeeld rondrijden voor je klanten als een bezorgdienst, mocht je een fysiek product/voedsel verkopen.

Kun je simpelweg niet naar de klant toe of is je product niet fysiek? Biedt online advies en maak bijvoorbeeld via digitale communicatiemiddelen afspraken op afstand voor uitgebreid en maatwerk advies en consult.

6. Werk je to do list af

Heb je nog allerlei klussen op de plank liggen waar je normaal niet aan toe komt? Heb je het rustiger of minder te doen? Dan is dit de ideale periode om deze klussen eens op te pakken. Verbeter je website, integreer die ene chatfunctie, investeer in je content en vergeet vooral niet de periode ná de crisis.