Beschrijvende tekst afbeelding

In 4 stappen beginnen met influencer marketing

Influencer marketing is een vorm van marketing die een persoon of een groep personen inzet voor het promoten van een merk of bedrijf. Ze willen op deze manier lezers of kijkers beïnvloeden. Influencers zijn vooral actief op social media en hebben vaak erg veel volgers.

Merken of bedrijven zetten de laatste jaren invloedrijke mensen in om zo hun merk te promoten/merkboodschap te vergroten of te verspreiden. Maar influencer marketing is niet alleen iets van de laatste jaren. Vroeger, sinds het gebruik van pr en reclame, gebruikten bijvoorbeeld parfummerken ook bekende personen die het merk ‘droegen’. Tegenwoordig zijn het de jonge mensen die op social media een enorme aanhang hebben, die interessant zijn voor bedrijven om hun boodschap te verspreiden. Je hoeft tegenwoordig dus geen celebrity meer te zijn om te starten als influencer.

Soorten vergoeding

Je hebt twee vormen van vergoeding van influencer marketing. De influencer krijgt een financiële vergoeding of een beloning in de vorm van producten, diensten of gratis toegang tot evenementen. Het is maar net wat voor product of dienst jouw bedrijf verkoopt en welke vorm het beste daarbij past. Er is uiteraard ook nog een groot verschil in wat influencers gemiddeld vragen voor een samenwerking.

Waarom influencer marketing?

Waarom zou je als bedrijf Influencer Marketing willen gebruiken? Nou, je gelooft toch ook vaak wat je kennissenkring/vrienden en familie zeggen? Zij zijn doorgaans eerlijk en oprecht. Daarom werkt mond tot mond reclame zo goed, de boodschap komt geloofwaardig over. Influencer Marketing is niet helemaal vergelijkbaar met deze manier van reclame want je kent de persoon natuurlijk niet ‘echt’, maar als je een bepaalde blogger of vlogger een tijdje volgt, die alles over zijn of haar leven deelt, ken je die persoon in principe wel. Ook kun je je vaak erg goed inleven in de influencer omdat je zijn of haar activiteiten volgt via de vele foto's en video's bijvoorbeeld. Dus influencer marketing is mond tot mond reclame met een nóg groter bereik dan de traditionele mond tot mond reclame.

Relevant voor jouw bedrijf?

Maar is influencer marketing ook bruikbaar voor jouw bedrijf? Influencer marketing werkt het beste voor B2C bedrijven. Al is B2B is zeker niet uitgesloten. Ook in het zakenleven worden beslissingen genomen die beïnvloed kunnen worden door zakelijke blogs en specialisten. Het delen van kennis is steeds meer een speerpunt voor bedrijven. Er zijn echter twee grote verschillen. Bij B2B duurt het oriëntatieproces veel langer dan bij een B2C verkoop. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van soft- of hardware.

Denk jij dat influencer marketing een toegevoegde waarde zal hebben voor jouw bedrijf? We geven hier nog een aantal extra tips om rekening mee te houden bij deze overweging:

1. Bepaal je strategie

Met de strategie begint natuurlijk alles. Zorg dat je duidelijk hebt wat je precies wilt bereiken met influencer marketing. Wat voor doelgroep wil je aanspreken? Waar bevindt jouw doelgroep zich? Welke boodschap wil je vertellen? En niet geheel onbelangrijk, wat is het budget dat je wilt uitgeven aan influencer marketing? Dat ligt natuurlijk helemaal aan jou, maar het ligt natuurlijk ook aan wat voor platformen je gaat gebruiken. Een vlog op YouTube is vaak veel duurder dan een kort Instagram bericht bijvoorbeeld.

2. Ga op zoek naar een geschikte influencer

Na het kiezen van je strategie en doelgroep ga je op zoek naar een influencer die past bij jouw bedrijf. Een influencer die bekend staat om zijn of haar vegan lifestyle kun je niet uitnodigen voor je steak restaurant. Kies je influencer ook op basis van creativiteit, prijs, relevantie, mate van interactie met volgers en geloofwaardigheid

3. Creëer geloofwaardigheid

Dit is vaak een struikelblok bij influencer marketing. Want waarom zou je iemand geloven die wordt betaald om een bepaald product te promoten? Maar authenticiteit kan zelfs bereikt worden als de samenwerking commercieel is; zorg ervoor dat je influencer oprecht enthousiast is over je product of dienst zo worden de volgers ook enthousiast. Een kritische noot is niet altijd erg. Dit laat ook weer zien dat de influencer oprecht is naar zijn of haar volgers.

4. Bepaal de samenwerkingsvorm

Eerder spraken we al over een vergoeding in de vorm van geld of in de vorm van diensten. Maar maak ook een keuze uit een lange termijn samenwerking of een campagnematige samenwerking. Wil je dat er een waardevolle en intensieve samenwerking is tussen jouw bedrijf en de influencer of wil je zoveel mogelijk korte maar verschillende samenwerkingen hebben? Maak een keuze die het beste past bij jouw merk of product/dienst.

Wil je meer weten over influencer marketing? Frankwatching heeft er ook een interessant artikel over geschreven.