In 5 stappen starten met jouw online marketing strategie

Je ziet kansen in online marketing en wil dit inzetten voor jouw bedrijf. Iedereen om je heen is er ook mee bezig en het klinkt vrij gemakkelijk. Je begint vol enthousiasme aan social media, online adverteren en misschien zelfs ook al met het optimaliseren van je website voor de vindbaarheid in google. De mogelijkheden zijn eindeloos en je maakt een keuze in kanalen, doelgroepen en je zet een budget in, zonder dat je weet of het de juiste keuze is. Is dit herkenbaar?

Online tools kunnen erg veel impact hebben en het is zonde wanneer je deze niet goed benut. Je benadert niet de juiste doelgroep en je budget stroomt weg. Een krachtige strategie die daadwerkelijk rendement oplevert is erg belangrijk, maar hoe start je? Met het invullen van de volgende stappen maak jij een stevige basis van jouw online marketing strategie.

1 Je online doelstelling

Wat wil je precies bereiken? Ga je voor merkbekendheid of voor conversies: duizenden bezoeken op je website of liever een lager aantal maar wel bezoekers die ook iets gaan bestellen? Probeer hier goed over na te denken en stel vooral een concreet en haalbaar doel. Erg belangrijk is dat je het meetbaar maakt, zo weet je wanneer je jouw doelstelling behaald hebt.

2 Wat is je online doelgroep?

Je weet natuurlijk wat de doelgroep van jouw bedrijf is. Maar weet je ook wat je online doelgroep is? Je online doelgroep wijkt soms af van je ‘gewone’ voor afgestelde doelgroep en moet je dus anders benaderen. Bij het definiëren van je online doelgroep is het belangrijk om uit te zoeken waar je doelgroep zich online bevindt, wat voor klantreis zij doorlopen en welke zoekwoorden zij gebruiken tijdens deze klantreis. Wanneer dit is vastgesteld kun je deze doelgroep op de juiste manier benaderen.

3 Budget vaststellen

Je budget bestaat natuurlijk niet alleen uit het bedrag wat je gaat uitgeven aan online marketing, maar ook de (werk)tijd die je kwijt bent aan bijvoorbeeld het optimaliseren van je vindbaarheid in Google of het maken van advertenties. Bedenk goed wat een nieuwe klant je maximaal mag kosten en combineer dit met je doelstellingen die je wilt behalen.

4 Kanalen

Online zijn er vele kanalen om bezoekers naar je website of webshop te trekken. De beste basis is nog steeds de organische vindbaarheid van het bedrijf: gevonden worden via zoekmachines of social media. Adverteren op social media, op Google Ads of affiliate marketing zijn enkele andere mogelijkheden/aanvullingen om online potentiële klanten aan te trekken.

Maak op basis van je vastgestelde doelstellingen, doelgroep en budget een keuze uit de kanalen. Denk ook na over een combinatie van online en offline kanalen, dat kan in sommige gevallen je strategie versterken.

Carrousel pixl Optimaliseer 5

5 Blijf optimaliseren

Na het opstellen van een strategie en het creëren van je eerste campagnes zit je werk er natuurlijk niet op. Blijf je resultaten altijd analyseren en zoek kansen om te blijven verbeteren. Er zijn verschillende tools om je data te analyseren zoals Google Analytics, Klipfolio en Google Data Studio. Zorg ervoor dat je ze gebruikt, want op deze manier kom je te weten of al je veranderingen resultaat hebben gehad.

Online marketing is een proces waarin je blijft analyseren en optimaliseren. Ben je nieuwsgierig geworden en beginnen je handen te jeuken, maar heb je nog even iemand nodig die jou door alle stappen heen leidt? Dat kan! Ga zelf aan de slag tijdens de Pixl Academy