Honinggraat

How to: haal het beste uit je website met het honeycomb model

Als ondernemer is het belangrijk om online goed bereikbaar te zijn. Je wilt immers zijn waar jouw doelgroep zich bevindt. De tweede stap is om de klant een goede experience te bieden. Een professionele uitstraling op het web is ontzettend belangrijk. Reden genoeg om online het beste uit je bedrijf naar boven te halen, tijd voor een goede website!

Het Honeycomb model

Je wilt je website verbeteren. Maar waar begin je dan? Een handig model om hiervoor te gebruiken is het welbekende Honeycomb model. Dit model, dat in de wereld is gebracht door Peter Morville, heeft al vele websites verbeterd. Morville onderscheidt zeven eigenschappen die invloed hebben op de user experience. Hier lees je hoe je het Honeycomb model kan gebruiken. Beoordeel je huidige website op de onderstaande punten door ze een score te geven van 1 tot en met 5. Tip: beoordeel niet alleen zelf je eigen website, maar laat dit vooral door anderen doen.

Illustratie van het Honeycomb model
  1. 1. Valuable

    Centraal in het Honeycomb model staat value. Beoordeel je website op waarde. Wat is de waarde van jouw website? Is de informatie of functionaliteit van de website waardevol voor de gebruiker? De waarde wordt mede bepaald door de onderstaande punten.

  2. 2. Useful

    Hoe nuttig is de website voor de bezoeker? Een goede website heeft originele content en voorziet de bezoeker van bruikbare informatie. Er moet waarde gecreëerd worden voor de bezoeker. Kan de bezoeker binnen een paar seconden vertellen wat het belangrijkste product of dienst is op jouw website?

  3. 3. Usable

    Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website? Een website moet te allen tijde gebruiksvriendelijk zijn. Laadt de website snel? Kan je makkelijk contactgegevens vinden? Is het gemakkelijk om een product te bestellen uit de webshop? Is de website goed zichtbaar op tablet en mobiele telefoon? Doe een gebruikerstest, verzamel feedback en pas dit vervolgens toe. Een gebruiksvriendelijke website past zich daarbij aan aan de eigenschappen van het apparaat van de gebruiker.

  4. 4. Credible

    Je website moet een geloofwaardige uitstraling hebben. Niet alleen een professioneel design bepaalt de geloofwaardigheid, maar ook de kwaliteit van de content. De inhoud van jouw website bepaalt mede hoe geloofwaardig de website overkomt. Zijn de foto’s op de website van goede kwaliteit? Zijn de teksten vrij van spelfouten? Een gebruiker velt vaak binnen een paar seconden een oordeel over jouw website. Geloofwaardigheid is hier een onderdeel van.

  5. 5. Desirable

    Jouw website moet aantrekkelijk zijn. Wat voor gevoel geeft jouw website de bezoeker? Er moet gezocht worden naar een goede verhouding tussen het design, de bruikbaarheid en het gevoel wat de website overdraagt aan de bezoeker. Een manier om dit te checken is met de vijf seconden test. Jouw website wordt 5 seconden getoond en vervolgens beantwoord de testpersoon daarna door jou verzonnen vragen.

  6. 6. Accessible

    Een goede website is toegankelijk voor iedereen. Maak de website beschikbaar in meerdere talen als blijkt dat een deel van je doelgroep een andere taal spreekt. Zorg er ook voor dat alle elementen van je website genoeg contrast bevatten. Op die manier maak je de website toegankelijk voor mensen die kleurenblind zijn. Een goede tool om dit testen is de Colorblind Web Page Filter.

  7. 7. Findable

    Het laatste punt is vindbaarheid. Het is belangrijk dat de informatie op de website goed vindbaar is voor de bezoeker. Dit kan versterkt worden door een zoekfunctie op de website. Het is ook belangrijk dat de website zelf goed vindbaar is. Ben je actief op social media? Is de website zichtbaar tussen de lokale zoekresultaten? Hoe hoog komt jouw website tussen de Google zoekresultaten? Serps biedt een gratis tool aan om jouw positie te controleren.

De volgende stap

Nu je meer inzichten hebt gekregen op welke vlakken je je website kan verbeteren, is het tijd om aan de slag te gaan. Een kwalitatief betere website krijgt automatisch een hogere ranking in Google. Pixl helpt graag met het verbeteren van de vindbaarheid. Hoe meer bezoekers jouw website heeft, hoe meer conversie (het doel van je website) je kan creëren.