Grote veranderingen binnen Google Ads in 2019

Twee weken geleden organiseerde Google het grote Marketing Live event waar een lading aan nieuwe features zijn aangekondigd. Het event vond plaats in Californië, dus wij konden er helaas niet even bij zijn, maar het event was wel via een livestream te volgen! Een aantal van de vele innovaties hebben wij voor je uitgelicht.

Discover Discovery Ads

Discovery ads zijn een nieuwe manier om mensen te bereiken en content te laten zien wanneer zij niet actief aan het zoeken zijn, maar wel openstaan voor nieuwe dingen. Adverteerders kunnen een Discovery campagne aanmaken en tekst, headlines, afbeeldingen en een call-to-action button uploaden. Google optimaliseert vervolgens naar de best presterende combinaties op basis van machine learning. Discovery Ads verschijnen in de Google Discover feed, in de mobiele YouTube Home feed en in Gmail (onder de tabs social en promoties). Gebruikers targeten kan op basis van bezochte Display Netwerk sites, bekeken video’s, zoekgeschiedenis en gedownloade apps in Google Play Store.

Volgens Google vinden 76% van de online shoppers het leuk om te geconfronteerd te worden met nieuwe dingen. 85% daarvan zal een product-gerelateerde actie ondernemen binnen een dag, zoals: reviews lezen, prijzen vergelijken of zelfs een aankoop van een product doen. Daarom kan Discovery Ads een mooie toevoeging zijn aan de gewone Google advertenties.

Onlineconsumers

Gallery Ads

Naast het nieuwe advertentietype Discovery Ads, is er een tweede nieuwe advertentietype: Gallery ads. Dit type geeft adverteerders de mogelijkheid om tekst met afbeeldingen in de vorm van een carrousel-format te combineren in het zoeknetwerk van Google. Gallery Ads verschijnen bovenaan mobile search resultaten. De ‘scrollable’ galerij bestaat uit 4/8 afbeeldingen en kan 70 karakters bevatten per afbeelding. Google verwacht een groei van interactie op deze manier van adverteren (inclusief het swipen van de afbeeldingen). Je betaalt op basis van CPC: wanneer een gebruiker klikt op de link of wanneer deze naar de derde afbeelding in de galerij swipet.

Deep linking

Binnenkort wordt ook deep linking in Google Search, Display en Shopping beschikbaar. Met deep linking stuur je gebruikers die naar jouw product zoeken- en klikken, direct door naar je app in plaats van naar de mobiele website. Voorwaarde is wel dat de gebruiker de app op de telefoon geïnstalleerd heeft. Het voordeel hiervan is dat gebruikers vaak hun gegevens (als adres, klantenkaart of zelfs betalingsgegevens) al ingevuld hebben in de app en op deze manier nog gemakkelijker en sneller een aankoop kunnen doen.

Google Shopping aankopen

De Shopping ervaring wordt helemaal gepersonaliseerd op de gebruiker. Binnenkort kunnen gebruikers in Amerika direct aankopen doen in Google Shopping. Hij hoeft niet meer door te klikken naar een webshop op een aankoop te doen. Zo wil Google het opnieuw weer gemakkelijker maken voor de gebruiker om een aankopen te doen. De shops zullen gaan betalen op basis van commissie en niet per klik. Wanneer we dit in Nederland kunnen verwachten is helaas nog niet bekend.

Meer mogelijkheden in Lokale campagnes

Een andere feature die Google aankondigde is dat adverteerders meer mogelijkheden krijgen in lokale campagnes. Deze campagne vorm is vooral gericht op offline winkelbezoeken te stimuleren. Er kan specifiek gericht worden op het ontvangen van telefoontjes of het bekijken van de routebeschrijving. Ook krijgt Google Maps met de lokale campagnes een kleine update. Zo kunnen lokale ads ook in Maps getoond worden als ‘Promoted Pins’ en ‘Store Explore’.

Uitbreiding Slim bieden

Machine learning was wel een rode draad tijdens dit event. Vorig jaar lanceerde Google al het ‘slim bieden’ in Google Ads en breidt deze binnenkort uit met een nieuwe slim bieden-strategie voor search campagnes: maximize conversion value. Wanneer je bijvoorbeeld een komende sale periode of event hebt, en je verwacht dat het je conversies gaat opleveren, kan Google jouw biedingen optimaliseren in deze periode. Na deze periode zet Google je biedingen weer op ‘normaal’. Maar ook kun je met deze nieuwe biedstrategie campagnes optimaliseren op basis van wat de meeste conversiewaarde voor jou heeft.

YouTube Bumper machine

Met de nieuwe Bumper Machine van YouTube kunnen adverteerders in Google Ads een nieuwe Bumper video maken voor YouTube. Het werkt heel gemakkelijk: je geeft een link op van een video (onder de 90 seconden) en het systeem maakt 3/4 bumper ads varianten (van 6 seconden) en geeft je vervolgens nog wat ruimte om deze te editten.

Wij kijken uit naar deze nieuwe features en hebben er zin in om deze te gebruiken! Mocht je vragen hebben of denk je dat een van deze features een uitbreiding kan zijn op jouw online marketing, wij helpen je graag verder!