Pixl Google Analytics

Wat je moet weten over lokale zoekresultaten in Google

Wanneer je in Google zoekt op ‘bakker’ krijg je zoekresultaten van bakkerijen die zich in jouw omgeving bevinden. Dit zijn lokale zoekresultaten. Lokale zoekresultaten zijn gericht op het leveren van resultaten op basis van de locatie van de zoekopdracht. Als ik op dit moment in Google op ‘bioscoop’ zoek, krijg ik resultaten van bioscopen in Leeuwarden. Dit is relevant voor mij, want ik bevind me ook in Leeuwarden. Ik kan ook precies zien welke bioscoop het meest dichtbij is. Handig! Als ik lokale zoekresultaten van bioscopen in Amsterdam had gekregen, is de kans groot dat dit niet bruikbaar voor mij is. Om vanuit Leeuwarden naar Amsterdam te rijden ben je toch al snel twee en een half uur onderweg.

Een lokale zoekopdracht is actiegericht. Mensen zoeken lokale informatie om daarna snel te handelen. Google snapt dat je weinig hebt aan een bioscoop aan de andere kant van het land en toont deze dus niet tussen de zoekresultaten. Google wil er immers voor zorgen dat de zoekresultaten zo relevant mogelijk zijn.

Steeds meer mobiel

Lokale zoekresultaten op de mobiel

Ik heb hiernaast bewust gebruik gemaakt van een voorbeeld van lokale zoekresultaten op de mobiel. Mede door de stijging van het smartphonegebruik worden er steeds meer lokale zoekopdrachten op de mobiel gedaan. Cijfers van Google wijzen uit dat 4 van de 5 mobiele zoekopdrachten gericht is om diensten, producten of winkels die in de buurt zijn te vinden. Daarbij bezoekt 50% van deze gebruikers de winkel binnen een dag. Lokale zoekresultaten zijn voorzien van aanvullende informatie zoals openingstijden, contactgegevens, adresgegevens, klantenbeoordelingen en druk bezochte tijden. Ook op de desktop wordt dit weergegeven.

De actiegerichte intentie en verhoogde kans op conversie van de lokale zoeker zorgt ervoor dat er veel concurrentie is binnen de lokale zoekresultaten. Waar Google in het verleden 7 lokale zoekresultaten toonde, zijn dat er tegenwoordig nog maar maximaal 3.

Lokale zoekresulaten in Google op de desktop
Lokale zoekresultaten op de desktop

Google bepaalt de positie voor lokale zoekopdrachten aan de hand van drie factoren: relevantie, afstand en prominentie. Relevantie geeft aan hoe goed de lokale vermelding overeenkomt met de zoekopdracht. Zorg daarom voor volledige bedrijfsinformatie op de website en op de Mijn Bedrijf pagina. De locatie is de tweede ranking factor. Dit is de afstand tussen de gebruiker op het moment van de zoekopdracht en de locatie van het bedrijf. Google berekent de afstand op basis van wat zij weten over de locatie van de gebruiker. Als derde ranking factor kijkt Google naar de prominentie van het bedrijf: bekendheid in de offline wereld, recensies en de positie binnen de organische resultaten.

Wil je meer weten over de ranking van Google? Lees dan dit artikel over de basisbeginselen van de Google zoekmachine.

3 tips om te scoren bij lokale zoekopdrachten

1. Maak een Google Mijn Bedrijfs pagina aan

Met een Mijn Bedrijf pagina zorg je ervoor dat je bedrijf zichtbaar is in Google Maps. En dit is van essentieel belang om lokaal gevonden te worden in de zoekmachine. Zodra je de Google bedrijfspagina hebt aangemaakt, is het tijd om hem te vullen. Het liefst zo volledig en nauwkeurig mogelijk. Want hoe beter je content, hoe beter je scoort. Binnen de bedrijfspagina vul je de contactgegevens in en de categorie van het bedrijf. Upload ook een logo, identiteitsfoto’s, foto’s van het interieur, foto’s van de buitenkant van het pand en teamfoto’s. Hiermee scoor je hoger op de ranking factor ‘relevantie’.

2. Zorg voor een mobielvriendelijke website

Doordat er veel lokale zoekopdrachten plaatsvinden op de mobiel is het van groot belang om een mobielvriendelijke website te hebben. Wist je dat 74% van de bezoekers aangeven eerder terugkeren naar de website na een positieve ervaring op een mobielvriendelijke website? Deze websites krijgen voorrang in de zoekmachine van Google. Google wil immers haar gebruikers de beste en meest relevante ervaring voorschotelen. Gebruiksvriendelijkheid op de mobiel is een belangrijke ranking factor voor mobiele zoekopdrachten. Benieuwd hoe jouw huidige website scoort bij Google? Doe de test.

Slide van Google met cijfers over het belang van een mobielvriendelijke website
Deze statistieken van Google laten de positieve impact van een mobielvriendelijke website zien

3. Zorg voor positieve recensies op de Mijn Bedrijf pagina

Geef klanten de mogelijkheid om een review te geven over jouw bedrijf. Google schrijft: “ Positieve, goed geschreven reviews van klanten kunnen de zichtbaarheid van uw bedrijf verbeteren en de kans vergroten dat een potentiële klant uw locatie bezoekt ”. Maak het gemakkelijk voor de klant om een review te schrijven. Maak een link waar klanten op kunnen klikken om vervolgens een review te schrijven. Kijk hier voor meer informatie over hoe je dat doet.

Zet lokale zoekresultaten in voor uw bedrijf

Een lokale zoekopdracht is actiegericht en verhoogt de kans op een winkelbezoek. Om te scoren met lokale zoekopdrachten is een Google Bedrijfspagina vereist. Is lokale vindbaarheid ook voor jouw bedrijf van belang? Ga dan aan de slag met bovenstaande tips. Hulp nodig? Neem gerust eens contact met ons op! Wij staan graag u klaar.