De basics van Google Shopping

Google Shopping is anno 2019 niet meer weg te denken uit de zoekresultaten van Google. Maar wat is Google Shopping eigenlijk en nog belangrijker wat kan het voor jou als (startende) webshop betekenen?

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een soort van visuele vergelijkingstool in de zoekresultaten van de Google zoekmachine. Visueel omdat de foto een belangrijk en prominent onderdeel is van de shopping advertentie. In de shopping advertentie vind je naast de foto ook de producttitel, beschrijving, prijs en verkoper. Google Shopping wordt door webshops gebruikt voor het promoten en verkopen van hun producten.

Waarom Google Shopping inzetten?

Relevantere leads: Google shopping levert relevante(re) leads op. De shopping advertenties geven klanten namelijk een heel duidelijk beeld van het product dat je verkoopt voordat ze op de advertentie klikken. Zo zie je bijvoorbeeld direct de prijs. Dit levert in de basis relevantere leads op dan een advertentie waarbij je het product nog niet ziet, zoals een search advertentie.

De kwaliteit van de lead is dus hoog doordat de belangrijkste productinformatie al zichtbaar is in de advertentie. Hierdoor kan de klant weloverwogen een aankoopbeslissing nemen en is de kans groter dat hij of zij een aankoop in je webshop doet. Wanneer Jan bijvoorbeeld zoekt naar ‘zwarte herenfiets’, krijgt hij shopping advertenties te zien van verschillende verkopers. Hij hoeft alleen maar naar de foto’s te kijken om te bepalen welke hij graag wil kopen. Omdat hij ook meteen de prijs ziet heeft hij al een goed beeld van het product en de prijs. Als hij vervolgens op de advertentie klikt zit hij al verder in de koop funnel dan de gemiddelde webshop bezoeker.

Herenfiets

Breder zichtbaar

Meerdere shopping advertenties kunnen tegelijk worden weergegeven voor één enkele zoekopdracht. En als er naast de shopping advertentie ook een relevante tekst advertentie is, kunnen deze twee ook tegelijkertijd worden weergegeven voor die enkele zoekopdracht. Waardoor je dus veel meer advertentieruimte in Google krijgt.

Kort samengevat zitten er best wat voordelen aan Google Shopping, dit zit vooral op bovengenoemde relevantere leads en zichtbaarheid. Indien je zorgt voor goede kwalitatieve productfoto’s en productinformatie kun je optimaal gebruik maken van de visuele vergelijkingstool.

Hoe werkt Google Shopping?

Een Google Shopping campagne werkt niet zoals een Google Search campagne op basis van zoekwoorden. Een Shopping campagne heeft een productfeed nodig zodat Google eenvoudig een zoekresultaat aan je product kan koppelen. Een productfeed bevat per product minimaal de kenmerken producttitel, uniek id nummer, beschrijving, prijs en link naar een productfoto. Dit kan aangevuld worden met verdere attributen zoals kleur, reclameprijs en grootte.

Google stelt hoge eisen aan de inhoud van jouw feed. Hoe beter en completer jouw productspecificaties zijn ingevuld, hoe groter de kans op een succesvolle Shopping campagne. Het is dus belangrijk dat je eerst een kwalitatieve product feed maakt. Deze productfeed wordt vervolgens ingelezen in het Google Merchant Center. Het Merchant Center is een schakel tussen je product feed en de Google Ads omgeving waar je Shopping campagne wordt gemaakt. In het Merchant Center kun je de status van je feed monitoren en worden eventuele problemen in je feed weergegeven zodat je die kunt oplossen.

Lijkt Google Shopping wat voor jouw webshop of ben je al begonnen maar heb je hulp nodig? Neem gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag!