Google Search beginscherm

Zo werkt de Google Zoekmachine: de basisbeginselen voor elke ondernemer

Hoe kom ik hoger in Google? Dit is een van de meest belangrijke vragen die eigenaren van een website stellen. Wanneer je weinig tot geen ervaring heb met de Google Zoekmachine is het handig om over wat basiskennis te beschikken. Hoe werkt deze zoekmachine eigenlijk?

Google is de grootste zoekmachine op het internet en dus een belangrijke bron voor website bezoekers. Google.com werd gelanceerd in 1998 en groeit nog steeds exponentieel. De naam Google is een woordspeling op het woord googol, een getal bestaande uit een 1 gevolgd door 100 nullen. Dit staat voor de oneindige hoeveelheid informatie op het web.

Betaalde posities in de zoekmachine

De bovenste resultaten binnen de Google Zoekmachine zijn betaalde zoekresultaten. Dit heet zoekmachine adverteren (SEA). Google werkt binnen de betaalde zoekresultaten met een veilingsproces per zoekopdracht. Dit is de advertentieveiling. De advertentieveiling bepaalt welke advertenties worden weergegeven en op welke positie.

De advertentierang

Iedere advertentie die in aanmerking komt om getoond te worden krijgt door middel van de advertentieveiling een advertentierang toegekend. Alleen de advertenties met een advertentierang die hoog genoeg is worden getoond. Boven de zoekresultaten zijn dit er maximaal 4.

De zoekresultaten in Google bij een zoekopdracht

Op de bovenstaande afbeelding zie je de resultaten die naar voren komen bij de zoekterm: ‘fiets kopen’. De advertentierang van de advertentie bestaat uit 3 elementen:

  1. het bod (het maximumbedrag dat je wilt betalen voor een klik)
  2. de kwaliteitsscore van de advertentie die Google geeft
  3. de verwachte impact van advertentie-extensies

Hoe herken je een advertentie?

De advertenties zijn vooral te herkennen aan het groene ‘Adv.’ label dat voor de URL staat. Advertenties kunnen ook meer informatie tonen dan organische zoekresultaten door middel van advertentie-extensies. Op de onderstaande afbeelding is gebruik gemaakt van sitelinks. Dit zijn linkjes naar specifieke pagina’s op de website.

Advertentie in de Google zoekresultaten

Ga aan de slag met zoekmachine adverteren

Adverteren in de Google Zoekmachine heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele media. Ontdek de vijf voordelen. Als je mee wilt doen aan deze veiling ga je aan de slag met Google AdWords. AdWords is het advertentieprogramma waarmee je de advertentie kunt plaatsen in Google. Dit programma is gratis. Om te werken met AdWords is wel enige kennis vereist.

De volgende video van Google legt de basisprincipes van AdWords uit:

Zoekmachineoptimalisatie

Onder de advertenties in de Google Zoekmachine zijn er organische zoekresultaten. Dit is het onbetaalde gedeelte van Google. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het optimaliseren van je website voor de zoekmachine met als doel zo hoog mogelijk te eindigen voor relevante zoektermen.

Google slaat hiervoor websites en webpagina’s op in een index. Wanneer iemand een zoekopdracht plaatst, kijkt Google onder andere naar relevantie, actualiteit, populariteit (social media), kwaliteit en leesbaarheid om te bepalen welke resultaten getoond worden en in welke volgorde. Zoekmachineoptimalisatie valt op te delen in twee delen, namelijk on-page SEO en off-page SEO.

1. On-Page SEO

Dit betreft alle factoren op je website die zelf bijdragen aan de positie in Google. Je kunt dit zelf optimaliseren zodat je hoger in Google komt. Bij On-page SEO moet je denken aan de content op je website en technische factoren, zoals de laadsnelheid van je website. Lees hier onze SEO tips gericht op webshops. Veel websites maken tegenwoordig gebruik van een blog. Artikelen kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van de website. Google wil het beste voor zijn bezoeker, ga dus niet ineens heel veel artikelen schrijven om het schrijven. Dit helpt namelijk niet. Schrijf waardevolle content waarmee je je bezoeker daadwerkelijk verder kunt helpen. Zet kwaliteit boven kwantiteit.

2. Off-Page SEO

Dit betreft alle factoren buiten je website om. Hier heeft je website zelf geen directe invloed op. Hieronder valt: de betrouwbaarheid van je website, de invloed van social media, persoonlijke zoekresultaten van de gebruiker en het backlinkprofiel. Het backlinkprofiel bestaat uit links op andere websites die verwijzen naar jouw website. Het effect van inkomende links neemt echter wel af. Google vindt dit steeds minder relevant voor de ranking. Het hebben van een goede contentstrategie wordt wel steeds belangrijker. Is jouw content kwalitatief, relevant en wordt het vaak genoemd en gedeeld op het web? Dan is dat voor Google een belangrijke kwaliteitsindicator.