Snapchat voor bedrijven

Wat je moet weten over adverteren op Snapchat

Snapchat groeit in rap tempo en timmert hard aan de weg om het social media platform aantrekkelijk te maken voor adverteerders. Zo werd in juni de Snapchat Ad Manager uitgerold, waarmee campagnes opgezet en beheerd kunnen worden. In juli kwam daar de Snap Publisher bij. Deze creatieve tool stelt adverteerders in staat om met behulp van templates gemakkelijk een Snapchat advertentie te ontwikkelen.

Waar adverteren op Snapchat voorheen alleen was weggelegd voor grote merken en bedrijven, kunnen vanaf nu ook kleinere bedrijven adverteren op het social media platform dankzij deze nieuwe tools. Nu is de tijd om te gaan adverteren op Snapchat.

Wat is Snapchat?

Snapchat biedt gebruikers de mogelijkheid om in een zelfgekozen tijdsbestek foto’s of video’s naar vrienden te sturen. Na het bekijken van bijvoorbeeld een foto, verdwijnt de afbeelding weer. Het gebruik van de app is vooral populair onder jongeren. Het gebruik is het grootst onder de leeftijd 13 - 24 jaar. Nadat jongeren Snapchat al volledig hebben omarmd, groeit ook het aantal gebruikers in andere leeftijdsgroepen.

In Nederland zijn ruim 2,5 miljoen gebruikers waarvan 40% de app dagelijks gebruikt. Waar in 2016 1 miljoen Nederlanders regelmatig actief waren op Snapchat, is dat in 2017 bijna verdubbeld naar 1,9 miljoen. Snapchat groeit hard! Gemiddeld spendeert de gebruiker 30 minuten per dag aan de applicatie. De app is vooral populair onder vrouwen. 70% van de gebruikers is namelijk vrouw.

Waarom zou je willen adverteren op Snapchat?

Snapchat geeft jou als adverteerder de kans om te adverteren op het totale scherm van een mobiel apparaat. Dit verhoogt de impact van de advertentie. De advertentie is tevens van korte duur (10 seconden) waardoor het weinig frustratie bij de gebruiker zal oproepen. Bij een verticale advertentie wordt 9x vaker doorgeklikt dan bij een horizontale advertentie. Na het swipen kan de gebruiker worden doorgestuurd naar een video, een installatie voor een applicatie of een website.

Snapchat infographic over prestaties verticale ads
Uit eigen data van Snapchat blijkt dat bij een verticale advertentie 9x vaker wordt doorgeklikt dan bij een horizontale advertentie.

Snapchat biedt de mogelijkheid om visueel te communiceren met je doelgroep. Beeld, geluid en beweging in één advertentie die echt gemaakt is voor mobiel. Dit doe je door middel van een foto of een video met een maximale lengte van 10 seconden.

Het creëren van een video advertentie voor bijvoorbeeld Snapchat, YouTube of Facebook vergt wel meer werk en investering dan een tekst- of afbeeldingsadvertentie voor bijvoorbeeld AdWords, Facebook of Instagram. Een handige tool die Snapchat aanbiedt is de Snap Publisher. Deze tool helpt je om de advertentie te creëren.

Welke tools zijn er beschikbaar?

1. Snapchat Ad Manager

Screenshot interface Snapchat Ad Manager
De interface van de Snapchat Ad Manager is overzichtelijk, maar nog wel vrij kaal.

De Snapchat Ad Manager is vergelijkbaar met de Facebook Business Manager. Met deze tool kunnen adverteerders zelf advertenties inkopen en advertenties beheren, om daarna rapportages te bekijken en te analyseren.

Voorheen kon je alleen adverteren op Snapchat door contact op te nemen met het sales team. Een andere manier was om tools in te zetten van derde partijen die de Ads API van Snapchat gebruiken. Met de introductie van deze tool wordt de drempel om te adverteren op Snapchat verlaagd.

Advertentiedoeleinden & -doelgroepen

Binnen de Snapchat Ad Manager kun je voor een campagne kiezen uit 3 doelen: bereik, klikken naar je website of app installaties. Qua doelgroep kun je segmenteren op bijvoorbeeld lifestyle, demografie, geografie en apparaten. Onder lifestyle vallen zo’n 60 interessecategorieën met onder andere muziek, sport en games. Deze categorieën zijn gebaseerd op het type content dat door de gebruiker op Snapchat wordt bekeken. Bij demografie heb je de keuze uit de leeftijdsgroepen 13-17, 18-20, 21-24, 25-34 en 35+. Dit sluit aan bij de (nu nog) jonge doelgroep die op Snapchat actief is.

Voorwaarden voor adverteren op Snapchat

Snapchat hanteert op dit moment een minimaal budget van €100 per dag om te kunnen adverteren. Kleine campagnes zijn op dit moment dus nog niet weggelegd voor het platform. Voor een advertentie geldt dat deze maximaal 10 seconden mag duren. De advertentie moet daarbij een grootte hebben van 1080 x 1920 pixels en mag maximaal 32 MB ‘zwaar’ zijn.

2. Snap Publisher

Screenshot interface Snap Publisher
De Snap Publisher kent een logische en gebruiksvriendelijke interface

Het creëren van een video advertentie vergt vaak meer werk en investering dan een tekstadvertentie. Gelukkig lanceerde Snapchat op 17 juli de Snap Publisher! Een creatieve tool, waarmee je gemakkelijk een advertentie voor het platform creëert. In deze tool kun je een gewenst template kiezen, eigen afbeeldingen, logo’s, video’s uploaden en daarna de advertentie publiceren in de Snapchat Ad Manager. De onderstaande video laat de tool wat beter zien.

3. Snapchat Mobile Dashboard

Interface Snapchat Mobile Dashboard

Het nieuwe Snapchat Mobile Dashboard is ideaal voor het bijhouden van je campagnes op je telefoon. Door gebruik te maken van dit dashboard kun je de advertentie zien zoals hij door jouw doelgroep wordt bekeken. Je kunt campagnes monitoren en bewerken. Ook kun je meldingen ontvangen over belangrijke statistieken. Dit dashboard is te vinden in de Snapchat applicatie bij instellingen onder het kopje ‘Snap Ads’.

Wil jij nu ook adverteren op Snapchat?

Voor bedrijven met een doelgroep die vooral tieners bevat is Snapchat een zeer kansrijk platform om op te adverteren en de juiste doelgroep te bereiken. De verticale video advertenties verwerven veel meer interacties dan de standaard horizontale video advertenties op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Communiceer op een effectieve en visuele manier via Snapchat. Start vandaag nog! Hulp of advies nodig bij het adverteren op Snapchat? Wij helpen u graag om het beste uit de advertentie te halen en de juiste doelgroep te bereiken.