A/B testing voor het verhogen van je conversie

A/B testen is het gelijktijdig testen van twee versies van bijvoorbeeld een webpagina. Je wilt in dat geval weten welke pagina beter presteert. Deze manier van testen kan toegepast worden op de meest uiteenlopende dingen. Enkele online voorbeelden zijn: e-mail campagnes, websites, advertenties en webshops. Achterhaal bijvoorbeeld welke kleur knop voor meer inschrijvingen zorgt of test wat een andere indeling van de website doet voor je conversies.

De kans is groot dat je zelf ook al eens een proefpersoon bent geweest in een A/B test. In advertenties op Facebook en Google wordt vaak gebruik gemaakt van deze testmethode. De helft van de gebruikers ziet versie A en de andere helft versie B. Vervolgens gebruikt de adverteerder deze gegevens om te achterhalen welke advertentie elementen het beste presteren.

Maar ook binnen websites worden op grote schaal A/B tests uitgevoerd. Hier worden paginastructuren, teksten, knoppen en afbeeldingen getest om te kijken welke combinaties de meeste conversies genereren. Grote webshops zoals Coolblue en Bol.com zijn continue bezig met het testen van hun pagina’s en hebben mensen in dienst die enkel bezig zijn met het optimaliseren van de website.

Bepaal wat je gaat testen

Eerst stel je vast wat je wilt testen. Ieder medium vergt een andere aanpak en dus ook een ander soort A/B test. Je kunt ook offline A/B testen in bijvoorbeeld een kledingwinkel, je kunt bijvoorbeeld testen welke opstelling het beste werkt. Ga je een e-mailcampagne, aanmeldformulier, website of een webshop testen? Als dit je weet ga je bepalen welke elementen je precies aan een A/B test wilt onderwerpen. Hieronder een paar voorbeelden ter inspiratie.

  • Plaats van de oproep tot actie
  • Gebruikte tekst
  • Kleuren van knoppen
  • Structuur van de pagina
  • Gebruikte foto’s
  • Inhoud van formulier

De elementen die je test zijn afhankelijk van het type product. Zo is bij een e-mail de titel en inhoud van de mail interessant om te testen en bij een webshop zijn knoppen en structuur interessant. Om een goed onderbouwde conclusie te trekken is voldoende data nodig en zal de test dus net zolang door moeten lopen tot je voldoende gegevens hebt verzameld. Stel van tevoren vast wanneer de verschillen significant genoeg zijn om een conclusie te trekken.

Voorbereiding

Wanneer je bezig wilt met A/B testen zijn er aantal dingen die je moet weten voor je aan de slag gaat.

  1. Stel hypotheses op

    Voordat je begint met testen stel je enkele hypotheses op die je wilt onderwerpen aan een A/B test. Enkele voorbeelden van zulke hypotheses zijn:

    • Mensen klikken eerder op een groene kop
    • Korte titels werken beter
    • Mensen willen na het toevoegen van een product direct naar de afrekenpagina
    • De tekst ‘bestel nu’ werkt beter dan ‘bekijk alle producten’ in een advertentie
  2. Documenteer de resultaten

    Het is belangrijk om al je resultaten bij de houden. Noteer je hypotheses en de resultaten van de bijbehorende tests. Zo kun je op basis van de data vervolgtesten opstellen. Dit voorkomt dat je dingen dubbel test en geeft je overzicht op alle data.

  3. Zorg dat je website voldoende bezoekers heeft

    A/B testen is alleen nuttig wanneer je voldoende data genereert om goed onderbouwde conclusies te kunnen trekken. Voor een goede A/B test heb je minstens 1.000 bezoekers per maand nodig. Om vaak en goed te kunnen testen is zelfs dat aantal aan de lage kant.

  4. Test de juiste KPI’s (Key Performance Indicators)

    Je moet goed nadenken over wat het ultieme doel van je A/B test is. Je kunt als voorbeeld je omzet, de gemiddelde bezoekduur, het aantal bezochte pagina’s of het aantal geplaatste orders nemen. De resultaten uit je A/B test moeten geëvalueerd worden op basis van je KPI’s.

  5. Focus niet enkel op design

    Bij het A/B testen van een website wordt al snel enkel naar het design gekeken, terwijl tekst ook enorm belangrijk is. Experimenteer met je waardepropositie en de teksten en titels binnen de website.

  6. Test iedere aanpassing binnen je website

    Zorg dat je bij iedere aanpassing binnen je website bijhoudt wat de impact is. Zo houdt je grip op de prestaties van je website en zorg je dat je niet onnodig conversies verliest.

Tools

Ga je aan de slag met online A/B testing? Kies dan de juiste tool voor jouw situatie. Twee voorbeelden van veelgebruikte tools:

Google Optimize

Wanneer je net begint met A/B testing en je geen hoge investering wilt doen kun je kiezen voor deze gratis tool van Google. Het biedt voldoende mogelijkheden om een start te maken met A/B testen en bezit een gebruiksvriendelijke interface.

Visual Website Optimizer (VWO)

Ga je uitgebreide tests doen op grote hoeveelheden bezoekers? Dan kan een stap naar een pakket als VWO de moeite waard zijn. VWO kent minder beperkingen in het aantal accounts, het aantal websites waar testen op uitgevoerd kunnen worden en het aantal doelen dat je kan instellen.

Doorontwikkel op basis van de resultaten

A/B testing is een pragmatische manier om je product te verbeteren door directe feedback van je doelgroep. Iedere test levert op basis van je KPI’s bruikbare data op om een vervolgtest te doen. Terwijl iedere variant hoogstens een kleine verbetering op zal leveren telt dit per test snel op.

Het is cruciaal om genoeg data te kunnen verzamelen om zo in een goed tempo conclusies te trekken en vervolgtesten te draaien. Als een website maar 100 bezoekers per maand heeft kan het maanden duren voordat je genoeg data hebt om een significante conclusie te trekken.

In het optimaliseren van webshops en andere producten gaat veel tijd zitten. Deze vorm van conversie optimalisatie kan dus niet voor iedere ondernemer uit.

Ben je nieuwsgierig naar wat A/B testen voor jouw onderneming kan betekenen? Wij vertellen je er graag meer over.