65-plusser vaker online dan ooit! Maar hoe bereik je ze?

65-plusser vaker online dan ooit! Maar hoe bereik je ze?

Behoren 65-plussers tot je doelgroep? Grijp dan nu je kans, want het is steeds beter mogelijk om ze online te bereiken! Jaarlijks stijgt het gebruik van social media en online chatapplicaties op mobiele apparaten. Vooral onder jongeren zijn deze vormen van interactie populair. Zo is 96% van deze doelgroep lid van een of meerdere social media netwerken. De 65 plussers zijn dit jaar echter begonnen met een ware inhaalslag. 80% van 65 jaar en ouder maken inmiddels gebruik van social media. Een stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 75% van de ouderen hier nog maar mee bezig waren.

Favorieten sociale netwerken

Twee op de drie 65-plussers maakt actief gebruik van Facebook en meer dan de helft van de ouderen is dagelijks op het sociale netwerk te vinden. Daarnaast zijn 36% van de ouderen ook te vinden op Google+. Hiermee is dit sociale netwerk populairder onder de ouderen dan de jongeren. Van de jongeren is namelijk maar 20% hierop actief.

Strijd tussen mobiel en tablet

Van de 65-plussers maakte in 2012 11% gebruik van mobiel devices terwijl tegenwoordig 35% daar gebruik van maakt. Ook het percentage van tabletgebruik is van 14% in 2012 gestegen naar 42% dit jaar. Hierbij valt op dat onder de ouderen de tablet het meeste gebruikt wordt terwijl de jongeren liever de smartphone gebruiken.

Online benadering

Nu de generatie 65-plussers zich steeds vaker online bevindt, wordt de kans groter om jouw boodschap aan die groep online over te brengen. Als deze generatie binnen je doelgroep valt, heb je vele mogelijkheden om deze groep optimaal te bereiken. In dit artikel bespreken we een voorbeeld van adverteren op Facebook, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

Adverteren op Facebook

Op Facebook kun je heel specifiek targetten op locatie, leeftijd, opleidingsniveau, branche/vakgebied, geslacht, interesses en relatiestatus. Een voorbeeld voor een fietsenwinkel: een Facebook campagne gericht op de 65-plussers met de interesse en hobby fietsen. Het doel van zo’n campagne is dan bijvoorbeeld het verhogen van de verkoop van elektrische fietsen, zowel online als in de fysieke winkel.

Targeting op basis van interesse

Vanuit de interessetargeting kan er specifiek voor de interesse elektrische fietsen worden gekozen. Facebook bepaalt die interesses op basis van het gedrag (onder andere welke bedrijfspagina’s een gebruiker een like heeft gegeven) en inhoud van posts van gebruikers. De inhoud van de advertentie wordt specifiek gericht op elektrische fietsen en alleen vertoond binnen de regio waar de fietsenwinkel zich bevindt.

Tip: Mocht het bereik in jouw regio heel klein zijn, houd er dan rekening mee dat de regio met een straal van 20+ km ingesteld kan worden, om het afzetgebied te vergroten. De doelgroep kan in het voorbeeld van de fietsenwinkel ook breder getrokken worden door een lagere leeftijdsgrens te kiezen, zodat ook mensen vanaf 55 jaar de advertenties zien. In de statistieken binnen de advertentiebeheer kun je altijd bijhouden hoe de verschillende leeftijdsgroepen onafhankelijk van elkaar presteren. Klikt een bepaalde leeftijdsgroep bijvoorbeeld bijna niet op je advertentie, dan sluit je die vervolgens gemakkelijk uit.