6 SEO tips voor je webshop

6 SEO tips voor je webshop

Het vindbaar worden en blijven met je webshop in Google wordt steeds ingewikkelder. De snelheid van het laden van de website wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker. In dit artikel geven wij zes praktische tips om de vindbaarheid optimaal op je webshop aan te sluiten.

  1. 1. Zorg voor een mobielvriendelijke webshop

    Websites en webshops die niet mobielvriendelijk zijn, scoren lager binnen Google en zijn hierdoor minder goed vindbaar. Met het toenemende verkeer via de mobiele toestellen kan geen enkel bedrijf het nog veroorloven om de mobiele zichtbaarheid niet voor elkaar te hebben.

    Tip: Test hier of je website/webshop mobielvriendelijk is.

  2. 2. Creëer waardevolle informatie

    De informatie op de website moet nuttig en origineel zijn. Een doordachte contentstrategie is erg belangrijk geworden. Voor de consument gaat het tegenwoordig om de beleving die het uitgangspunt moet zijn. Het gaat niet alleen om de producten die online verkocht worden, maar juist ook om de beleving die erbij hoort. Je kunt achterliggende informatie geven over het product of merk dat je verkoopt. Bijvoorbeeld over verschillende soorten fittingen als je spaarlampen verkoopt of een vergelijking van de verschillende merken die je verkoopt.

    Tip: Nodig de klanten uit om een review te schrijven. Laat de klant content genereren en hun mening geven, door het schrijven van hun productervaringen. Hiermee geef je de bezoeker het vertrouwen in de producten die je verkoopt en wekt het nieuwsgierigheid op. Zorg dat de klant automatisch een uitnodiging krijgt, na ontvangst van het product

  3. 3. Maak je webshop lokaal vindbaar

    Zorg voor een goede lokale zichtbaarheid op online gebied. Richt de webshop in voor jouw verzorgingsgebied. Geef hierbij ook een inzicht in de voorraad, zodat mensen in de buurt weten of jouw producten nog voorradig zijn. Maak een Mijn bedrijf-profiel binnen Google. Implementeer daarin gestructureerde data ook bij de bedrijfsgegevens binnen de webshop. Google begrijpt door deze vermelding waar uw bedrijf zich nu bevindt. Het zorgt voor een goede vindbaarheid bij Google Zoeken, Google Maps en Google+, waardoor bezoekers je bedrijf snel kunnen vinden. Lees hier meer over lokale zoekresultaten

  4. 4. Deel je webshop overzichtelijk in

    Vraag bezoekers om een reactie na een bezoek aan de webshop. Hiermee vergroot je de kans om meer reacties over jouw bedrijf en producten te verkrijgen. Naast het verzamelen van reacties, is het belangrijk voor de zoekmachines om overzicht en structuur goed te houden binnen de website. Bijvoorbeeld met duidelijke titels en overzichtelijke productinformatie. Hiermee scoort de website hoger in de vindbaarheid van Google.

  5. 5. Realiseer een vlotte laadtijd

    Een snelle website verhoogt de omzet en maakt het verschil in de vindbaarheid binnen de zoekmachine. Probeer de PageSpeed Tools van Google. De handige PageSpeed Tools geeft advies op welke punten er nog snelheidswinst gehaald kan worden. Google wil onder andere dat het eerste stukje code binnen 200 milliseconden is geladen.

  6. 6. Vermijd niet werkende pagina's

    Error-pagina’s laten een onbetrouwbare indruk achter, waardoor je mogelijke kansen mist. Het zorgt ook voor een minder goede vindbaarheid. Loop samen met jouw webbouwer de problemen na. Het probleem kan vaak snel worden gevonden en vervolgens voor je worden opgelost.

Uiteindelijk zorgen deze 6 punten ervoor om meer rendement uit de zoekmachines te halen. Kijk regelmatig met een kritische blik naar je webshop en pas waar nodig de shop ook steeds aan, zodat het ook het meeste resultaat oplevert.