Logo Bing Ads

5 redenen om te starten met Bing Ads

Heb jij al kennis gemaakt met Bing Ads? Wij hebben enkele voordelen en mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. Bing is een zoekmachine op het internet, waarvan Bing Ads momenteel een groeiend online advertentieplatform is van Microsoft en Yahoo! Bing Ads kan vergeleken worden met Google AdWords. Je kunt zelfs al je bestaande AdWords campagnes volledig overnemen in Bing Ads.

Bing Ads is wel een stuk kleiner dan AdWords. Er worden een stuk minder zoekopdrachten per maand gedaan in Bing. Daarnaast heeft AdWords een groot display network waarop advertenties vertoond kunnen worden, dat heeft Bing niet. Bing Ads is op dit moment dus nog niet zo groot als AdWords, maar kan voor jou wel interessant zijn om op te adverteren.

Marktaandeel en potentie

Bing Ads wordt in 35 verschillende landen gebruikt, waarvan 14 landen binnen Europa vallen. Momenteel heeft Bing Ads al ongeveer 30% marktaandeel veroverd in de Verenigde Staten

Op dit moment is het Nederlandse marktaandeel van Bing 2,3%. Dat lijkt een laag percentage, maar het zijn nog steeds 38 miljoen zoekopdrachten per maand. Deze zoekopdrachten worden gedaan door 4,5 miljoen unieke bezoekers (bron: Microsoft).

Voor welke branche is het interessant?

Voor iedere adverteerder die zijn bereik wil vergroten, is het de moeite waard om te onderzoeken of de doelgroep zich ook binnen Bing bevindt. Hiermee vergroot je je zichtbaarheid en de kans om nieuwe klanten aan te trekken. Bing Ads biedt naast de Nederlandse markt ook vele kansen en mogelijkheden op de internationale markt.

Bing heeft cijfers uit diverse branches op een rij gezet, denk aan: Automotive, Educatie, Financien, Gezondheidszorg, Retail, Technologie, Telecom en Travelbranche. Zo heeft Bing Ads naar eigen zeggen in de reisbranche een aandeel van 32% (wereldwijd). Bekijk het totaaloverzicht.

Leeftijdscategorie

Opvallend is dat er relatief veel ouderen gebruik van de Bing zoekmachine. De leeftijdscategorie 55+ vormt ruim 33% van de Bing gebruikers wereldwijd (bron: Microsoft). Bied je producten of diensten gericht op ouderen? Dan is het zeker de moeite waard om naar de inzet van Bing Ads te kijken.

De extra voordelen voor het adverteren in Bing

Nog niet helemaal overtuigd? Hiervolgen in het kort nog 5 extra voordelen voor het adverteren in Bing:

  1. 1. Bing groeit

    De Bing zoekmachine is op steeds meer apparaten de standaard zoekmachine en groeit daardoor steeds verder. Bing is bijvoorbeeld gekoppeld aan de nieuwe Xbox One. Daarnaast is Bing de standaard zoekmachine binnen Windows 10. Tot slot zijn alle Bing Ads ook zichtbaar in de Yahoo! zoekmachine, wat nog meer bereik voor je advertenties oplevert.

  2. 2. Weinig concurrentie

    Doordat Bing nog relatief klein is, nemen nog niet alle concurrenten de moeite om op dit moment in Bing te adverteren. Hierdoor is de kans simpelweg groter dat jouw advertentie vaak zichtbaar is en je concurrent de advertentieruimte niet in beslag neemt.

  3. 3. Lage klikprijzen

    Uit onze ervaring blijkt dat de klikprijzen in Bing Ads veel lager liggen dan in Google AdWords. Zo kun je ook met een laag advertentiebudget al beginnen met adverteren in Bing. Sommige adverteerders kunnen in Bing zelfs gaan adverteren op zoekwoorden die in AdWords onbetaalbaar geworden zijn.

  4. 4. Vernieuwende functies

    Er zijn twee nieuwe functies: image extensions en social extensions. De social extensie is nog in ontwikkeling. Hieronder worden beide functies omschreven.

    Voorbeeld van Bing Ads Image Extensions

    Image extensions: Met de image extensions kun je een afbeelding aan jouw advertentie toevoegen. Afbeeldingen geven de advertentie duidelijk een hogere attentiewaarde. Met een goede foto wordt tevens duidelijker wat voor producten of diensten je precies aanbiedt. We zien deze extensie in Nederland overigens nog niet vaak voorbij komen. Hieronder is een voorbeeld van een image extensions te zien.

    Voorbeeld van Bing Ads Social Extensions

    Social extensions: De social extensions laat alle social media kanalen in je advertenties zien. Momenteel worden de social extensions van Bing Ads in de Verenigde Staten getest. Social extensions zorgt ervoor dat je potentiƫle klant direct met jouw bedrijf op social media contact kan leggen. Het kan een hogere klikratio opleveren doordat je advertentie simpelweg meer opvalt. Hieronder is een voorbeeld van de social extensions te zien.

  5. 5. Meer koopkracht

    Dit is wel het meest aantrekkelijke punt voor het inzetten van Bing Ads. Uit onderzoek van Bing zelf blijkt dat de gemiddelde gebruiker op het Bing advertentie kanaal wereldwijd 20% meer uitgeeft dan de wereldwijde gebruiker. Een unieke gebruiker die via Bing binnen komt geeft gemiddeld gezien meer uit dan de Google gebruiker. De gemiddelde conversieratio ligt in Bing maar liefst 1,5 procentpunt hoger dan in Google (bron: marketingfacts.nl).

    Dit lijkt misschien bijna te mooi om waar te zijn, maar bij de opdrachtgevers waarvoor wij Bing in hebben gezet zien wij ditzelfde patroon, soms zijn de verschillen zelfs groter. Het kan wellicht te verklaren zijn doordat Bing nog wat kleiner is en wat vaker kwalitatieve bezoeken levert dan het grote Google.